Saturday 1 September 2012

peningkatan kemasukan pekerja asing ke MALAYSIA

Kemasukan pekerja asing dari negara jiran semakin bertambah dari setahun ke setahun.Pada tahun 2000 jumlah dianggarkan 2.3 juta,namun angka ini meningkat kepada 3.5 juta pada tahun 2007.Persoalannya,mengapakah perkara seperti ini berlaku sedangkan ramai lagi rakyat kita menggangur?
          Antara sebab utama kemasukan pekerja asing ialah rakyat negara ini tidak berminat untuk bekerja dalam sektor-sektor tertentu.Sektor yang sering menjadi tumpuan pekerja asing ialah pembinaan,perindustrian dan perkhidmatan seperti pembantu rumah dan atenden stesen minyak.Alasan mereka ialah upah yang ditawarkan agak rendah.
          Natijahnya,kerajaan terpaksa menanggung perbenlajaan besar untuk membayar gaji buruh asing.Berjuta-juta wang kita mengalir ke luar negara kerana mereka menghantar wang untuk perbelanjaan keluarga di negara asal.
          Kesimpulannya,penggantungan negara kepada pekerja asing mendatangkan pelbagai kesan negatif kepada rakyat tempatan.Pihak kerjaan perlu berusaha menyedarkan rakyat kita agar mengubah paradigma supaya tidak menjadi seperti pepatah ayam di kepuk mati kelaparan,itik di air mati kehausan.

by:SYAFIQAH

No comments:

Post a Comment