Sunday 25 March 2012


 
 
Era masa kini, di lihat penguasaaan ilmu dalam pelbagai bidang amat penting dan perlu di beri perhatian. Perubahan zaman kian membuktikan penguasaan ilmu pengetahuan boleh menjamin kejayaan individu jika di manfaatkan dengan bijaksana.


Dengan adanya ilmu, kita kita tidak akan berasa ketinggalan, di perbodohkan dan juga rendah diri. Oleh yang demikian, peluang yang ada harus di rebut untuk memastikan penguasaan ilmu tidak kira dalam bidang tertentu atau pun sebaliknya.


Antara manfaat sekiranya kita berilmu ialah dapat memajukan diri sendiri, dan tidak mustahil kita boleh memberi faedah kepada komuniti, masyarakat dan juga negara. Contohnya, pembangunan inovasi dalam pelbagai bidang yang boleh memberikan kemudahan kepada manusia.


Selain itu, penguasaan ilmu juga membolehkan kita menjadi manusia yang proaktif. Orang yang berilmu akan sentiasa berfikiran positif, optimis dan sentiasa menjadikan sesuatu ujian atau permasalahan sebagai suatu cabaran yang mengujakan.


Bak kata pepatah, "ilmu pelita hidup". Ia memberi cahaya kepada pembangunan kehidupan berkualiti. Orang yang berilmu sentiasa akan berasa tenang dan hidup dalam harmoni. Jadi, ayuh! Jangan buang masa dengan kelalaian, manfaatkan masa yang ada untuk kita menimba ilmu.


Tidak kira apa sahaja ilmu, asalkan ia baik untuk diri, tidak menyalahi undang - undang, tidak melanggar larangan Tuhan, ia perlu dipelajari. Mudah - mudahan dengan ilmu yang ada, menjadikan kita selangkah di hadapan berbanding yang lain :D

 
BY: SARAH FARISYA
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment