Tuesday 20 March 2012

Kegunaan it yg meluas

IT, internet salah satu keperluan manusia yang tak dapat di pisahkan lagi... komputer tanpa internet bagaikan tak bernyawa tanpanya, anak-anak masa kini lebih peka dan pantas mengenal pengunaan internet, namun pemantauan dari ibubapa amat lah penting agar anak-anak ini tidak terlalu leka dan lalai hingga terlupa aktiviti-aktiviti harian. penggunaan it juga mampu memberi kesan positif dan negatif pada masyarakat sekeliling, dahulunya kemudahan it diperkenalkan menjurus pada kebaikan dan kemudahan bagi memudah kan sesuatu urusan, namun kini pengunaannya disalah ertikan oleh perbuatan manusia yang tidak bertanggung jawab dan remaja-remaja masa kini lebih cepat mengetahui dalam pengunaan internet hingga merosakan akidah mereka. contoh-contoh banyak telah berlaku sekarang. Kurangnya didikan dan pengetahuan, anak-anak kini lebih terpengaruh dengan penyebaran budaya negatif di internet. Ibubapa harus peka dengan permasalahan ini, kerana ianya mampu melalaikan pemikiran anak-anak kita di masa kini. Memang ada kepentingan pengunaan internet ini, bagi mereka yang lebih cenderung dalam mencari wang lebih melalui internet harus tidak sebulat-bulat mempercayainya melalui internet, kurangnya pengetahuan tentang internet, akhirnya padah yang menimpa andai permulaan untuk memulakan pencarian wang lebih yang mengunakan modal sendiri dahulu, mampu membuatkan anda kerugian besar andai laman web yang anda layari itu adalah suatu penipuan. Memang ada yang berjaya dengan mengembangkan bisnes di internet, tapi ianya memerlukan kepakaran juga, bukan iklan-iklan yang mengunakan kata-kata yang manis untuk memujuk kita bagi mengeluarkan modal sendiri untuk sesuatu bisnes melalui internet. Harus tahu batasannya, begitu juga dengan remaja-remaja masa kini yang kurang didikan, melayari internet tanpa mengetahui baik dan buruknya sesuatu fakta itu.  Lebih membahayakan dalam sudut sembang dalam pencarian kawan, remaja-remaja yang kurangnya kasih sayang mampu terjebak dengan perkara- perkara negatif, lebih mempercayai  pasangan internetnya, amat-amat merungsingkan ibubapa. Banyak kes anak remaja yang lari dari rumah akibat terlalu percaya kan teman-teman ruangan bersembang.

Sukar untuk di bendung kini, Negara semakin maju namun pemikiran manusia umpama di takuk yang sama dan tidak berkembang seiring pembangunan Negara, ramai yang lalai, leka , membuang masa melayari perkara yang tidak berfaedah di ruangan internet. Harus diigatkan pengunaan yang salah mampu merosakkan akidah seseorang. Apa guan teknologi yang maju sekiranya masyarakat sendiri tidak pandai menggunakannya.
Namun apa yang boleh disimpulkan setiap apa yang kita lakukan harus berlandaskan akal dan fikiran agar kita tidak terkandas

No comments:

Post a Comment