Thursday 9 August 2012

langkah-langkah menggalakkan pelajar menyertai aktiviti sukan di sekolah

Minda yang cerdas lahir daripada badan yang cergas.Kecergasan wujud daripada kesihatantubuh badan seseorang individu yang mengamalkan cara hidup yang aktif dengan sistem pemakanan yang sihat dan bersukan.Persoalannya,apakah cara-cara yang berkesan bagi menggalakkkan pelajar menyertai aktiviti sukan?
            Langkah pertama,pihak sekolah haruslah prihatin akan kelengkapan atau kemudahan sukan di sekolah.Kemudahan yang serba kekurangan akan menyebabkan pelajar-pelajar menjauhkan diri mereka daripada aktiviti sukan.Hal ini kerana mereka mungkin terpaksa berkongsi peralatan dengan pelajar lain yang menyebabkan mereka lebih suka memilih aktiviti lain.
             Selain itu,ibu bapa haruslah meluangkan masa untuk menjalankan aktiviti bersukan dengan anak-anak mereka.Antara aktiviti sukan yang sesuai dilakukan di kawasan perumahan adalah seperti bermain badminton,pingpong dan berjoging.
             Tuntasnya,kepentingan sukan memang tidak dapat dinafikan.Bersukan mampu melahirkan rakyat yang sihat.Masyarakat yang sihat dari aspek lahiriah akan mampu membawa kemajuan kepada negara kita sesuai dengan slogan Rakyat Sihat Negara Maju.

by:SYAFIQAH

No comments:

Post a Comment