Wednesday 13 June 2012

cara menangani kesesakan jalan raya

Kesesakan jalan raya sering berlaku di bandar besar seperti Kuala Lumpur.Faktor kemampuan masyarakat hari ini memiliki kenderaan sendiri menyumbang kepada kesesakan jalan raya.Namun,kesesakan di jalan raya dapat dielakkan melalui beberapa alternatif.
         Cara pertama yang dapat dilakukan bagi mengelakkan kesesakan di jalan raya ialh menggunakan kemudahan awam seperti bas,LRT,dan monorel.Dengan cara ini ,jumlah kenderaan di jalan raya dapat dikurangkan dan kita tidak akan terperangkap dalam kesakan jalan raya yang membosankan.
          Selain itu,memindahkan tempat tumpuan orang ramai ke tempat lain juga dapat menangani masalh kesesakan jalan raya.Contoh yang dapat kita lihat ialah perpindahan pusat pentadbiran kerajaan ke Wilayah Perekutuan Putrajaya telah berjaya mengurangkan fokus orang ramai ke Kuala Lumpur.Begitu juga dengan pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur yang terletak di Sepang,Selangor.
           Kesimpulannya,kesesakan jalan raya dapat ditangani sekiranya mendapat kerjasama daripada orang ramai dan pihak kerajaan seperti slogan"Bersatu Teguh,Bererai Roboh."

by:SYAFIQAH  

No comments:

Post a Comment