Wednesday 13 June 2012

usaha-usaha memajukan perusahaan tradisional

Negar kita kaya dengan pelbagi jenis makanan tradisonal yang berasal dari pelbagai negeri.Antara makanan tradisional yang popular di Malaysia ialah dodol,bahulu, dan lemang.Makanan ini turut mendapat sambutan di luar negara. Pelbagai usaha perlu dilakukan bagi menkormesialkan makanan tersebut bukan sahaja di dalam,malah di luar negara.
              Antara usaha efektif adalah dengan memudahkan proses pinjaman modal kepada pengusaha-pengusaha kecil makanan tradisional agar mereka mampu membesarkan saiz perusahaan mereka.Syarat-syarat pinjaman haruslah dilonggarkan agar lebih banyak pengusaha lebih layak menerima pinjaman.Kesukaran mendapatkan pinjaman menyebabkan perniagaan tidak dapat dikembangkan.
             Agensi-agensi yang berkaitan perlu memberi bantuan dari aspek pemasaran.Bantuan dalam memasarkan produk mereka amat penting dalam meningkatkan penjualan.Mereka patut diberi ruang untuk memasarkan produk mereka sama seperti para pengusaha makanan yang sudah terkenal agar mereka juga akan mengecapi keuntungannya.
             Pendek kata,banyak lagi usaha yang boleh dilakukan dalam memajukan industri tradisional.Kemajuan dalam pengusahaan makanan tradisional akan membawa keuntungan ekonomi negara.Sehubungan itu,sikap di mana ada kemahuan,di situ ada jalan perlu ada dalam diri semua pengusaha makanan tradisional agar kejayaan diimpikan menjadi realiti.

by:SYAFIQAH

No comments:

Post a Comment